StartArt & DesignDie Blu Schwarzmalerei ist konsequent und gut

Die Blu Schwarzmalerei ist konsequent und gut

In Berlin wurde vergangene Nacht eines des bekanntesten Murals der Stadt des Künstler Blu von Bekannten aus dem Umfeld des Künstlers  schwarz übermalt. Das Piece von Blu an der Cuvry-Brache in Kreuzberg ist weltbekannt

Wie sich erst nach Beginn der Aktion herausgestellt hat, wird das Mural offenbar aus Protest gegen die Gentrifizierung in der Stadt Berlin übermalt. Polysingularity schreibt:

And it is not the city of Berlin doing that, neither it is the real estate developers who want to build a new residential complex at this empty spot.

In fact, it is being done by the people related to BLU „” the artist who made this painting.

With his consent.

A sort of desperate statement: having learned that a new house would be built at that spot with a panning view on the paintings (that would be kept on the wall), the artists decided to paint them all black, so that nobody can take advantage of the original work. In a way, it is a „fuck you“ gesture towards the city, towards the real estate company, but most of all – to all the people who love this artwork and everything that it“™s come to represent.

The argument of the people who are doing that is that Berlin is not the same anymore, that the real estate company will just use the artwork to sell apartments more expensive, that a new statement needs to be made“¦ In a way, they are doing exactly what the artwork says: „reclaim your city“.

But their way of „reclaiming“ Berlin is actually accepting their own loss. Accepting that they cannot win the fight. Losing the hope. Sinking the ship that is already drowning.

It“™s an act of total despair, pessimistic at its core, devoid of any faith, belief and hope.

The only hope that it has is to make a statement. But that statement is of a negative kind. The sailors of the sinking ship decide to take the ship that is already sinking with a big Bang. So that at least, after they sink, they are remembered.

A gesture that is full of anguish. Attempting to gain control where it cannot exist anymore. And very symptomatic of street art and contemporary art in general: full of irrelevant ego-driven explosions within the small bubbles that nobody cares about anyway.

A gesture that is also full of hypocrisy. The people who are destroying the artwork say that they act from BLU“™s consent. They say that he doesn“™t want to help real estate companies sell their apartments better. But he does not seem to mind that those same real estate companies inadvertently provide canvases for his own artwork to sell better“¦

Und entgegen der Erwartungen einiger wurde das ganze Piece samt Mittelfinger übermalt. Dieser blieb jedoch zunächst verschont und kam erst am Ende dran. Lediglich der Claim „Your City“ ist noch auf den Wänden vom ursprünglichen Kunstwerk zu sehen, der Rest ist painted black.

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Das ist eine  „krasse Nummer“ wie Peter von den Blogrebellen schreibt, aber ist diese Statement nicht einfach auch konsequent und gut, um ein Statement gegen die voranschreitende Gentrifizierung der Stadt oder andere Pläne zu setzen? Laut dem Tagesspiegel, war das Verschwinden des Streetart-Pieces durch ein Luxus-Bauvorhaben „des Investors Artur Süsskind so gut wie gewiss“. Dem scheint der Künstler nun zuvorgekommen zu sein. Und zum Abschied winkt er noch einmal mit dem Mittelfinger. Wie sagte einst ein Bürgermeister in Berlin: Und das ist gut so.

Hier noch einmal das Video von der Entstehung des Pieces.

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Foto: Marc Honniger